Long Covid en Yoga

Dit is het bijzondere ervaringsverhaal van een deelneemster van mijn yogalessen. Veel mensen in vergelijkbare situaties zitten tussen wal en schip. Je wilt iets doen maar je lichaam werkt niet mee. De meest sporten zijn prestatiegericht, in mijn yogalessen mag je zijn zoals je bent. Accepteren dat er is wat er is, is een belangrijk onderdeel waarbij je leert luisteren naar jezelf.

Ik hoop dat haar verhaal anderen herkenning geeft en helpt om iets te vinden waarbij ze zichzelf opnieuw leren kennen en vooral zichzelf mogen zijn.
———————————————–
“Laat de gevoelens komen nu je hier zo op de mat ligt, wat voel je?” Als Suzanne dit zegt begin ik bijna te huilen. Ik lig voor het eerst op de yogamat, ik ben hier, wat een overwinning!

April 2021 ben ik besmet met covid en word maar niet beter. Conclusie: long covid. Een revalidatie programma word gestart (fysiotherapie, diëtiste, psycholoog, manuele therapie). Van een fitte 32 jarige ben ik veranderd in een oud vrouwtje.

Lopen lukt amper, veel concentratieproblemen, benauwd, hyperventilatie, hoofdpijn, gewichtstoename, hormonale schommelingen en geen kracht. Ik ervaar constant een gehaast gevoel en heb een hoge hartslag. Zelf sporten lukt niet, maar ik mis het om iets voor mezelf te doen en ik wil ook graag iets anders te doen dan de revalidatie.

In mijn hoofd wil ik van alles maar mijn lichaam werkt niet mee. Op de site van AgoraYoga staat dat het tijdens de yin yoga gaat om diepe ontspanning in milde houdingen met veel ruimte voor ademhalingsoefeningen. Dit klinkt alsof ik hiermee mijn lichaam zelf tot rust zou kunnen brengen. Ik wil een yogales proberen! De fysiotherapeut geeft toestemming hiervoor.

Suzanne is heel begripvol en ik mag het samen met een vriendin komen proberen. Zelf autorijden lukt op dat moment niet. De eerste yogales is overweldigend. Ik heb na 5 maanden ineens weer warme benen! Het voelt fijn om rustig te focussen op mijn ademhaling en ik voel mijn hartslag dalen. Na de les kan ik niet slapen vanwege de hoeveelheid prikkels.

Een nieuwe omgeving, geluiden, verhalen en ik probeer de hele les een plekje te geven. Ik verwerk het nu pas. De dagen erna krijg ik letterlijk meer lucht en kan ik beter wandelen. Na de tweede les voel ik me heel goed. Ik krijg weer meer lucht en letterlijk mijn hele lichaam word warm, ik heb weer doorbloeding!

Ik blijf wekelijks de Yin yogales volgen. Het lukt me tijdens de lessen om te ontspannen en het gehaaste gevoel en hoge hartslag verdwijnen dan. Ik probeer er op tijd te zijn zodat ik de tijd heb om de situatie rustig in mij op te nemen en zoek een matje achterin aan de rechterkant zodat alle geluiden die ik hoor van 1 kant komen. Dit helpt mij enorm. Anderen hebben dit waarschijnlijk niet door, maar ik moet dit plannen. Als ik in het midden van de zaal lig krijg ik te veel prikkels binnen waardoor ik me niet kan ontspannen en na de les uitgeput ben.

Suzanne legt veel uit over een ontregeld zenuwstelsel, hierdoor kan ik mijn situatie beter begrijpen. Ik heb niet altijd de kracht om in de houdingen te blijven liggen/zitten maar dit maakt niet uit. Er is veel begrip van Suzanne maar ook van de anderen die de les volgen. Ik heb regelmatig slechte dagen waarop het me niet lukt om iets te doen. De yogales is dan te veel. Dit geeft mentaal een negatief gevoel: “het lukt weer niet”. Ik mag me daarom van Suzanne op de dag zelf nog aanmelden, als ik zeker weet dat ik een goede dag heb.

De yin yoga in combinatie met de Nidra yoga is heel ontspannen. Ik merk dat mijn hele lichaam zwaar word en luister naar de fijne stem van Suzanne terwijl ik mijn lichaam langsloop.

Het kopje thee na afloop van de les vind ik erg prettig. Mijn leven staat letterlijk stil, ik mis sociale contacten en activiteiten. Het kopje thee van een kwartier waarbij iedereen rustig op zijn matje zit en rustig met elkaar – om de beurt – communiceert maakt dat ik het kan volgen en deel kan nemen aan het gesprek. De groep personen wisselt, maar het is een klein groepje van ca. 4-8 personen.

De longarts geeft aan dat yoga een heel goed idee is. Gevolg van covid bij mij is onder andere verborgen hyperventilatie en astma. De hyperventilatie heb ik door de yogalessen onder controle gekregen en ik heb weer een normale ademhaling.

Het lukt me nu thuis ook om me beter te ontspannen en voor ik ga slapen loop ik mijn eigen lichaam na zoals Suzanne dat in de Nidra les doet en daardoor kan ik ontspannen in slaap vallen. Ik neem nu eerder op de avond al een moment om op mijn ademhaling te focussen en probeer dan de dag/gesprekken te verwerken. Hierdoor kan ik ’s avonds rustiger in slaap vallen. Tijdens een MRI scan doe ik de Nidra yoga van een half uur. Het lukt me om stil te blijven liggen en ik probeer me af te sluiten van het geluid.

Hoewel mijn intentie was om iets voor mezelf te doen naast de revalidatie zijn de yogalessen onderdeel geworden van mijn herstel. Ik kijk er elke week naar uit en hoop dat ik snel sterk genoeg ben om ook een Flow les of een Pilates les te proberen!

1 Reactie

  1. Wat een mooi en helaas herkenbaar verhaal

    Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.